Jumaat, 15 Mei 2009

AKU MILIKMU JUA (Prolog)


Hatiku meruntun sayu melihat wajah jernih anak kecil yang lena dibuai mimpi di hadapanku ini. Aku sememangnya tidak menduga dalam usiaku selewat ini akan melahirkan zuriatku ini hasil perkahwinan yang tidak pernah aku duga atau harapkan ini. Beberapa hari lagi usia menjangkau 42 tahun. Terlalu lewat badi seorang wanita menimang cahaya mata sulungnya.

Begitu lama aku menantikan kehadirannya. Syed Daniel Radzi. Anak kecilku ini baru berusia 4 bulan. Begitu pulas lenanya seumpama memberikan sinar-sinar cinta bersama-sama kelahirannya.

Tangan kecilnya kuramas lembut. Aku begitu terharu memilikinya. Terlalu banyak dugaan yang telah aku lalui. Telah sekian lama aku tidak mengharapkan atau menduga akan kehadiran seorang anak yang aku lahirkan sendiri. Harapan itu ada dahulu, tetapi telah lama kulupakan bersma pedih dan keraguan di dalam hatiku ini.

Aku menuju ke bilik air , mengambil wuduk. Menunaikan sholat tahajjud dan sholat hajat. Usai sholat, hatiku ini tergerak untuk melihat anak kecil itu semula.

Tiba-tiba air mata seakan bergenang di kelopak mata ini. Melihat sekujur tubuh yang mengiring menghadap anak kecilku ini. Wajahnya begitu bersahaja dan tenang, mengundang seribu persoalan di hatiku ini. Tentu dia sangat penat melayan karenah anak kecilku itu sehingga tertidur sedemikian rupa. Ada kekesalan di hatiku ini. Kekesalan atas kedegilan aku sendiri. Kedegilan hasil kekecewaan-kekecewaan yang lalu. Betapa dia berkorban menjagaku tanpa sebarang tuntutan dan balasan. Merelakan hidupnya dihuni oleh seroang yang seperti aku. Aku tidak mengenal syukur atas nikmat Tuhan satu ketika dulu.

Usianya yang mua, bukan penghalang dia menjadi pemimpin yang baik dalam hidupku ini. pemimpin yang berseida menghadapi hidup ini bersamaku, seorang perempuan yang hipokrit.

Aku sememanglah seorang yang hipokrit sehingga dia menerima aku dalam hidupnya. Sehingga tarikh diijabkabul pun aku masih berpura-pura. Belakon atas pentas ciptaanku sendiri. Tiada ruang untuknya di hatiku ini. Tidak sedikitpun. Namun dia tetap juga berkeras hidup bersama aku.

" Ya Allah.. Bantulah aku untuk terus memperbaiki diri dan mengubati luka-luka semalam. Semoga aku dapat memberikan sepenuh kasih sayang ini buatnya.Bukan kepalsuan tetapi kebenaran cinta yang lahir dari hati ini keranaMU, Ya Allah. Berilah aku ruang untuk membalas segala cinta kasihnya kepadaku. Semoga hidupnya tiada lagi duka oleh kedegilanku ini."

Aku memanjatkan doa semoga lelaki ini akan mejadi pembimbingku, pelindungku, kecintaanku sehingga akhir hayatku. Semoga lelaki muda ini akan berbahagia dalam hidupnya selama-lamanya. Dan semoga zuriat ini akan membuka lembaran baru dalam hidup ini.

" Anakku, kehadiranmu membawa berjuta harapan dan impian, jalan untuk mencapai kebahagiaan dalam hidupku, ibumu ini. Anakku sayang, membesarlah dikau seperti lelaki itu. Lelaki yang berada di sampingmu itu. Lelaki yang mempunyai kesucian hati dan ketulusan budi.. dan kesopanan yang tinggi. Lelaki yang budiman sepertinya adalah contoh terdekat dan terbaik untukmu.."

" Anakku.. tiada lain yang kuharapakan selain dikau membesar di bawah lindungan bayangan lelaki di sisimu itu. Lelaki yang akan membimbingmu mengenal dunia, dan mengenal dirimu.. Lelaki yang membuka mata ibumu akan ketulusan hati dan keikhlasan cinta. Lelaki yang membimbing ibumu mengenal tanggungjawab sebagai seorang anak, seorang perempuan, seorang isteri dan seorang hamba yang menurut perintah Tuhan pencipta yang maha Agung."

" Jadilah dikau anakku seperti lelaki itu yang hatinya penuh dengan cinta. Semoga dikau turut menjadi sepertinya tabah dan berani menghadapi realiti hidup ini."

" Anakku, semoga dikau menjadi pemimpin berwibawa sepertinya dalam keluargamu, masyarakatmu dan menjadi contoh dan teladan yang baik untuk bakal adik-adikmu.. Anakku sayang! Biarpun dahulu kehadiranmu tidak ibu jangka atau harapkan..namun kini, ibu berharap akan ada lagi wajah-wajah murni selepasmu lahir daripada rahim ibumu ini. Kelahiranmu anakku menguja hati ibumu ini. Untuk mengharapkan lagi zuriat seperti mu dan menambah umat Muhammad S.A.W d muka bumi ini... Apabila dikau dewasa kelak, jadilah dikau insan semurni dan seteguh lelaki itu..Amin!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan