Sabtu, 1 Ogos 2009

AKU MILIKMU JUA ( BAB 10 )

BAB 10 : Biarpun pahit kutelan juga..

Menerima surat terakhir Alang Di begitu menghancurkan hatiku. Tergamak Alang Di. Bertahun-tahun aku mengorbankan perasaan hanya untuk setia kepadanya. Malah bukan perasaan aku sahaja.. Perasaan Zamani, Romzi, dan Fauzi . Zaki juga. Inikah balasan yang aku terima kerana menghampakan mereka . Inikah hukuman buat aku yang setia. Sudah tiada airmataku lagi.

Pagi jumaat ini sungguh dingin. Aku rasakan badanku lemah. Agak terkejut melihat sepasang mataku yang bengkak di cermin. Aku ambil keputusan mengambil cuti hari ini dan esok.

"Kak Min, Rima ini"

"Heh, Rima... kenapa tidak sampai lagi? Sudah lewat ni.."

"Kak Min, Rima ambil cuti hari ini. Mungkin esok sekali, Rima tidak sihatlah kak.." kataku lemah.

"Rima tidak apa-apa dik?" soal Kak Min tidak berpuashati dengan jawapanku.

" Rima sebenarnya okay sahaja, cuma badan Rima ini tiba-tiba rasa lemah.. kena cirit-biritlah agaknya." Bohongku.

"Okay, Kak Min beritahu Encik Saiful"

"Terima kasih Kak Min" Suaraku lemah. Semangat kuhilang. Aku lena semula.

Sekitar Taman Perumahan Setia Jaya begitu tenang. Mungkin disebabkan penghuni telah pergi bekerja. Cuma aku tidak pernah merasakan ketenangan ini kerana hanya akan pulang menjelang.

Aku melihat keluar rumah. Aku melihat rumah di seberang jalan itu, Kak Lina sedang sibuk membelek bunga-bunga yang dijagai dengan baik itu. Memang tidak dinafikan bunga-bunga di banglo tersebut memang cantik dan subur. Rumah kami yang berhadapan walaupun sebenarnya bersisi banglo dua tingkat itu dengan rumah teres dua tingkat yang aku diami ini. Masing-masing terletak di bahagian tepi. Aku juga pelik dengan susunan dan kedudukan rumah-rumah di Taman ini. Rumah yang aku duduki ini dan banglo Kak Lina hanya dipisahkan oleh sebatang jalan kecil bukan pula jalan utama. Banglo Kak Lina pula memang menghadap ke rumah tempat tinggalku ini. Apatah setelah pintu masuk dan beberapa bahagian banglo itu diubahsuai. Kak Lina memang seorang yang bercitarasa tinggi.
Sebenarnya rumah tempat tinggal aku ini milik ibu Hasnita. Hasnita anak tunggal. Tujuan asal rumah ini dibeli adalah untuk kegunaan Hasnita tetapi sejah ayahnya meninggal dunia, ibunya mengajak Hasnita tinggal bersamanya. Lagi pula Hasnita perlu membantu ibunya mengendali syarikat peninggalan allahyarham ayahnya di Ipoh. Rumah ini serba lengkap. Hasnita yang meminta aku tinggal di sini. Kata Mami, aku hanya perlu tinggal di sini dan sekaligus menjaga rumah ini. Tetapi aku sendiri tidak berasa selesa tinggal percuma di sini, lalu aku menganggap rumah ini sebagai rumah sewa. Aku membayar sebanyak RM500 setiap bulan kepada mami namun mami hanya mengambil sejumlah RM250 sahaja untuk mengelakkan aku meninggalkan rumah ini kerana jika mami tidak mengambil bayaran sewa itu aku pasti akan keluar dari rumah ini. Kerana itulah syarat aku untuk tinggal di sini. Mami akur dan aku akan memasukkan bayaran itu dalam akaun Hasnita pada setiap bulan.

Mami Hasnita memang perihatin orangnya. Selama aku di sini, dia akan menjengukku atau sekurang-kurangnya menelefonku. Mami dan Hasnita akan menginap di sini jika ada sebarang urusan di Kuala Lumpur. Aku pun gembira menerima kedatangan mereka. Tiada kejanggalan dalam hubungan kami sebagai keluarga angkat. Kemesraan hubungan kamu dan kemesraan yang aku berikan melebihi perhatian dan kemesraan kepada ibuku sendiri. Selama aku di sini hanya sekali ibu pernah menjengukku. Memang tanggungjawab aku untuk menziarahi ibu bapaku tapi dalam masa tiga buan ini banyak yang aku perlu lakukan untuk menyesuaikan diri di tempat baruku ini.
Aku keluar dan menegur Kak Lina yang sedang leka itu. Kak Lina tersenyum walaupun sedikit terkejut. Mungkin dia tidak menyangka aku ada di rumah hari ini.
"Rima tak kerja hari ini?" Kak Lina bertanya.
Aku menggelengkan kepalaku lalu menuju ke pintu pagar.
"Tidak berapa sihat hari ini" jawabku. Duduk di kerusi di sisi pintu pagar di taman Kak Lina.
"Kak Lina perasan ada kereta di garaj. Akak jengah-jengah juga. Betul sangkaan akak, tentu Rima tidak sihat." Luah Kak Lina.
Aku memandang kereta Iswara aeroback hitam di garaj rumahku. Kereta yang dibelikan ayah. Tidak tahu mengapa ayah harus bersusah payah untukku, walaupun ibu asyik membebel ketika itu. Ayah tidak peduli. Mungkin menebus rasa bersalahnya meninggalkan aku di rumah datuk ketika kecil dahulu. Aku pula terpaksa terima. Kalau tidak kecoh pula dibuatnya. Hairan juga kerana adik-beradikku yang lain tidak pula memprotes pemberian itu.
"Sudah ke klinik?" soal Kak Lina menghentikan lamunanku.
" Tidak lagi, tapi sudah telan panadol tadi."
"Sembab sangat muka Rima ni, menangis ya?" tegur Kak Lina.
"Hakimi mana kak?" soalku mengalih isu perbualan.
"Ada, tapi tidur lagi tadi.. Pukul lima dia dah bangun. Main, lebih kurang pukul 8 tadi dia masuk tidur semula. Ni, belum bangun lagi." panjang lebar Kak Lina menjelaskan. Selebihnya aku tidak dengar kerana asyik melayan perasaanku sendiri.
"Kak, saya balik dululah". Kak Lina mengangguk. Aku bangun sambil tersenyum memandangnya. Hambar. Longlai melangkah masuk ke rumahku.
"Rima, tengah hari ini makan di rumah akak ya?" Laung Kak Lina, kemudiannya.
" Terima kasih kak, tapi rasanya tidak boleh. Kawan saya nak datang ke rumah. Dan saya sudah pesan makanan tengahari pada mereka. Maaf, ya kak!" Aku menolak dan berbohong lagi. Entah kali ke berapa aku berbohong hari ini.

Tidak pula aku menduga, tengah hari itu Kak Min benar-benar datang melawatku. Terkejut aku apabila ada orang memberi salam. Fikirku tentu Kak Lina menghantar makanan. Menyusahkan dia sahaja. Memang selalu dia menghantar makanan ke sini. Terutama waktu-waktu cuti. Aku sahaja yang jarang sekali memasak. Aku seorang, katanya. Tidak perlu susahkan diri hendak masak. Dan aku memang sudah tidak mampu menolaknya. Demi menjaga hatinya. Bukan sudah sangat katanya.. Lagipun pembantunya Mak Limah memang sangat pandai memasak dan selalu masak lebih. Aku akui memang masakan Mak Limah sedap-sedap belaka. Tidak pernah sekalipun tekak ku ini menolak keenakan masakan Mak Limah.
Tapi rupa-rupanya sangkaanku meleset. Kak Min yang berdiri di muka pintu sebaik sahaja daun pintu itu aku buka.

Masuk ke rumahku, Kak Min lantas mendakapku. Kedua-dua tangannya memegang pipiku. Bertalu-talu dia bertanya dan akhirnya aku ceritakan tentang Alang Di dan sejarah perkenalan dan percintaan kami. Juga, tentang surat bersampul putih yang aku terima semalam. Kak Min benar-benar bersimpati. Diusapnya kepalaku. Memujuk dan menasihati aku agar redha dengan ujian Allah kepadaku. Mungkin ada hikmahNYA yang tersembunyi.
Sekali lagi aku menangis sepuas-puasnya dalam dakapan Kak Min. Dan kami terlupa masa berlalu begitu cepat.
Jam menunjukkan pukul 4.00 petang. Baru aku tersedar Kak Min masih di rumahku." Tidak masuk kerja kah dia petang ini?" Hatiku berkata sendiri.
"Itulah.. Ini,Kak Min hendak beritahu.. Encik Saiful itu memanglah perihatin dengan staf dia tetapi tidaklah pula pernah dia buat macam ini" Kak Min seperti mengusikku. Suasana mula berubah. Jiwaku juga semakin tenang.
"Kak Min dapat halfday leave sebab dia suruh Kak Min temankan Rima." Kak Min menjeling manja.
"Rima, ada apa-apa ke dengan dia?" Kak Min mengusik lagi.
"Kenapa pula Kak Min cakap macam itu? " getusku.
"Ya lah..mana tau? Orang banyak peminat!" Kak Min menggalakku sambil ketawa. Aku tersenyum sambil menepuk bahunya.
" Ini sebab sudah menjagkit akak lah ni....!"
Kami ketawa bersama-sama. Keresahanku hilang sedikit demi sedikit bersama gurauan demi gurauan daripada Kak Min itu.. Hari aku semakin pulih akhirnya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan