Khamis, 9 Julai 2009

AKU MILIKMU JUA ( BAB 5 )


BAB 5 : USAH DISANGKA AIR YANG TENANG ITU TIADA BUAYA.

"Rima, masuk ke bilik saya sebentar."suara di hujung intercom itu jelas kedengaran.

Aku memandang ke sudut kanan pejabat. Kulihat Encik Saiful sedang memandangku. Tersenyum.

"Kenapa aku dipanggil? Kak Siti setiausahanya kan ada." getus hatiku kecilku.

Aku bangun dan berjalan menuju ke bilik Encik Saiful. Dia menggamitku dari dalam. Kebetulan tempat dudukku berhadapan dengan tempat duduk Kak Siti. Walaupun agak terasing tempat dudukku ini namun kedudukannya begitu strategik. Aku dapat melihat rakan-rakan lain dengan jelas. Dan, aku juga dapat melihat jabatanku dengan jelas juga. Ditambah biliknya yang berlatarkan cermin lutsinar. Sesekali sahaja bidai di bilik Encik Saiful itu ditutup. Biasanya Encin Saiful selesa dengan melihat dari tempat duduk dalam bilik itu. Melihat anak-anak buahnya menjalankan tugas.

Aku menghampiri meja Kak Siti. Kak Siti yang sedang leka memasukkan data komputer sedikit terkejut lalu mengangkat pandangannya kepada aku..sambil tersenyum.

"Kak Siti, saya nak masuk sekejap. Encik Saiful panggil."

Kak Siti Masih tersenyum mengangguk sambil menunjukkan isyarat supaya mengetuk pintu terlebih dahulu.

Aku beredar menuju ke bilik Encik Saiful. Berhenti di pintu dan mengetuk perlahan.

"Masuk!" terdengar suara Encik Saiful dari dalam.

AKu masuk perlahan dengan mataku tertumpu kepada Encik Saiful. Encik Saiful tidak memandangku tetapi seperti mencari-cari sesuatu.

"Duduk dulu", arahnya sambil terus mencari sesuatu. Aku duduk dan menunggu dengan sabar walaupun penuh dengan debaran dan bergelodak. Jarang sekali aku bercakap dengan Encik Saiful walaupun dia seorang yang mudah mesra. Dalam masa tiga bulan lebih ini, boleh dikira berapa kali aku bercakap dengannya selain mengucapkan salam. Aku cuba menenangkan hatiku.

"Hah, jumpa pun.." suaranya agak gembira sambil mengangkat mukanya memandang aku.

"Ah, pandangan itu lagi!" gumam hatiku.

" Kenapa Rima? Gugup?"

Aku masih mendiamkan diri diri. Menanti.

"Mestilah, kan? jika jumpa orang istimewa macam saya!"

"Eh, perasaan.. Puji diri sendiri pula tu!", getus hatiku lagi.

" Nah, surat pengesahan jawatan Rima bekerja di sini."

"Tahniah!" sambung Encik Saiful setelah melihat aku yang terus berdiam diri.

Aku tersenyum hambar. Kelat rasa hati ku. Aku masih tertanya-tanya.

"Kerjalah baik-baik. Rima akan sentiasa berasa selesa dan diterima di sini.", sambil tangan kanannya menepuk dada sebelah kiri.

Aku mengangguk dengan berbagai-bagai telahan dalam kotak fikiranku ini.

"Saya gembira dapat menyampaikan berita baik ini sendiri."

"Terima kasih, Encik Saiful."sambil menghulurkan tanganku untuk mengambil surat pengesahan jawatan itu. Tiba-tiba Encik Saiful menarik kembali surat yang dihulurkan. Aku memandangnya. Dia tersenyum. Ah, apa pula lagi! Aku meletakkan tanganku semula ke peha.

" Saya harap Rima akan dapat meneruskan tugas-tugas yang telah Rima jalankan selama tiga bulan ni dengan komitmen yang tinggi"

" Dan kalau ada apa-apa masalah, Rima boleh terus berbincang atau minta pertolongan saya."

'Wah, hebat ni.. pengurusku sendiri menawarkan bantuan kepada ku!" Aku menganggukkan kepadaku perlahan.

"Jangan segan-segan bertanya. Saya sedia membantu"
"Bila-bila masa." Aku terpinga-pinga.
Dia menghulurkan semula sura pengesahan tersebut. Belum sempat sampul itu sampai ke tanganku, tiba-tiba terlepas dari tangannya.
"Oops, Sayang!" seperti melatah.
Encik Saiful mengambil semula surat dan akhirnya sampai juga ke tanganku. Aku memegang tanpa melihat isi kandung surat tersebut.
"Tak nak baca?" soal Encik Saiful.
"Tidak mengapa,kemudian nanti" jawabku perlahan. Aku lantas berdiri.
"Encik Saiful jika tiada apa-apa lagi, saya minta diri dulu." sambungku kemudiannya.
"Kebetulan, saya masih banyak kerja yang perlu diselesaikan."
Tiba-tiba aku teringat yang aku belum mengucapkan terima kasih kepadanya atas majlis harijadi aku yang lalu.
"Encik Saiful.." aku cuba mengawal situasi supaya tampak formal.
"Hmm.." lagaknya seperti ternanti-nanti apa yang ingin kuperkatakan.
" Saya nak ucapkan terima kasih kerana Encik Saiful bersusah payah mengadakan majlis harijadi saya tempohari."
Encik Saiful tersenyum. Tersirat sesuatu di sebalik senyumannya itu. Walaupun Encik Saiful mempunyai raut wajah yang agak tampan juga namun tidak tahu mengapa seperti sedikit jelek dengan senyuman kali ini.

"Untuk Rima, saya sanggup buat apa sahaja."
Tersentak aku. Namun aku cuba untuk nampak bersahaja. Alhamdullillah aku berjaya mengawal diri. Mujur juga ketika itu aku sudah hampir ke muka pintu kerana sejak berdiri untuk minta diri tadi aku berundur bergerak perlahan-lahan hingga hampir ke pintu.
" Saya minta diri dulu" pintaku sambil memulas tombol kunci pintu bilik itu.
" Okay.. lagipun diri awak tu belum jadi milik saya lagi." sahutnya perlahan sambil buat-buat seperti sedang meneliti sesuatu di atas mejanya. Terdengar juga kata-kata itu di pendengaranku.
"Huh, selamat!" getus hatiku.
Aku sememang jengkel dengan situasi itu tadi. Kebetulan aku baru mendapat tahu yang majlis meraikan ulangtahun tempohari adalah daripada Encik Saiful sendiri.
" Bertuah awak. Boss sayangkan awak!" kata Kak Min bergurau, seakan-akan satu sindirian kepadaku.
"Rima, Encik Saiful tu tidak pernah buat majlis untuk sesiapa pun di sini, sebelum ni. Kami tak pernah merasa pun. Cik Abang Rima tu terkejut juga ketika Encik Saiful kata nak taja majlis tu!"
Kak Min mengulas lagi.
" Saya tak sukalah,kak." aku melahirkan perasaan hatiku ketika itu.
" Apa kata orang nanti? Apa tujuannya?"
"Iyalah..macam ada udang di sebalik batu,kan."

Sebenarnya, kata-kata Kak Min lebih menggusarkan aku. Namun dari wajah Kak Min, aku dapat membaca bahawa Kak Min juga tidak menyukai situasi itu.
"Oi cik adik! Apa hal Encik Saiful panggil?" tegur Kak Min ketika aku melintasi mejanya.
"Ini hah.. surat pengesahan jawatan!". Aku mengunjukkan surat itu kepadanya.
" Eh, Encik Saiful yang bagi sendiri kepada Rima? Biasanya bahagian personal yang uruskan semua ni.". Nampak riak-riak kehairanan dan kebimbangan di wajah Kak Min.
" Itulah juga yang menjadi kehairanan saya. Pelik,kan?"
"Encik Saiful pun ada hati juga pada Rima agaknya.". Mengusik.
" Hish, dijauhkanlah hendaknya. Suami orang tu kak!"
"Jaga-jaga Rima". Kak Min terus mengusik.
"Orang dah kahwin ni, banyak pengalaman" katanya lagi disertai ketawa kecil.
" Kak Min!" jerit ku perlahan. Manja.
"Janganlah marah. Kak Min tidak memaksudkan apa-apa."
"Tapi nasihat Kak Min, berhati-hatilah ya, Rima.."
Sememangnya Kak Min nampak agak bimbang akan perkara yang baru berlaku tadi. Dan aku, apatah lagi..
"Ha ah laah.. hati-hati! Abang akak tu sejak akhir-akhir ni nampak lain sahaja!" Terasa tangan memeluk pinggangk, lembut.
Kak Aini adik Encik Saiful berdiri di sebelahku sambil merapatkan lagi badannya. Rupa-rupanya dia mendengar perbualan kami.
"Walaupun abang akak tu memang baik orangnya. Akak tidak suka juga jika dia menyusahkan Rima. Tindakan dan perlakuannya akhir-akhir ini nampak berbeza."
Aku memandang wajah Kak Aini dengan senyuman yang aku rasakan amat kelat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan