Sabtu, 1 Ogos 2009

AKU MILIKMU JUA ( BAB 9 )

BAB 9 : DITELAN PAHIT DIBUANG SAYANG..(2)

Sudah penat aku berfikir. Tidak jadi apa-apa dengan bermalas-malas begini. Biarlah hal-hal itu berlalu. Yang penting diri aku sendiri.

"Aduhai! Aku belum memberitahu Alang Di tentanga Ekspedisi ke Gunung Ledang." aku berbisik perlahan.
Aku lantas ke bilik air. Kemudian bersiap-siap untuk turun ke lobi.

Harap-harap Alang Di ada di rumah hari ini. Selalunya dia akan pulang ke kampung untuk menziarahi ibunya.

Aku tersenyum apabila terdengar gagang diangkat di hujung sana.. dan suara itu pula yang menjawab panggilanku ini.

"Alang, Rima hendak beritahu. Rima akan ikut ekspedisi kolej dua minggu lagi." jelasku setelah bertanyakan khabarnya. Alang Di diam.

"Ke mana?" soalnya kemudian.

"Gunung Ledang, naik melalui Melaka dan turun di Johor."

"Pergi dengan siapa?" soalnya lagi.

"Dari kolej ini, 6 orang termasuk Rima. Kolej-kolej lain juga hantar 6 orang wakil." terangku.

Alang Di diam lagi. Lama. Selepas peristiwa itu, barulah ini kali pertama aku menelefonnya. Mungkin dia berharao berita yang lebih menggembirakan.

"Rima, jika Alang tak izinkan.. Rima akan pergi..,", pertanyaan itu terhenti.

"Kenapa?" suaraku kulunakkan. Seakan-akan merajuk.

" Nanti Rima jumpa orang lain. Rima, Alang cemburu...tahu?" Alang melahirkan perasaannya.

Ah, lelaki ini menggugat perasaanku. Rindu benar aku padanya.

"Betul Alang cemburukan Rima?" godaku lagi.

"Hemm.." terdengar suara halus di seberang sana.

"Rima," Aku menumpukan pendengaranku.

"Hal hari itu jangan ambil hati ya.. Alang pun tidak tahu macam mana sehingga boleh jadi semua itu. Alang tidak mahu hati Rima terluka." luahnya.

"Iya.." Aku menjawab perlahan.

"Alang benar-benar sayangkan Rima. Rima tidak apa-apa, kan?" soalnya tidak berpuashati dengan jawapanku yang mengiyakan sahaja.

Sayang! Sudah berani lelaki pujaan hatiku ini mengucapkan kata sayang. Sebentar tadi cemburu. sekarang sayang. Bukankah cemburu itu tanda sayang. Hatiku berbunga senyuman.

"Rima maafkan1" Oops, mana ada dia minta maaf! Tersilap jawab pula aku.

"Kita masih seperti dahulu,kan?" suara lembut dan ada desakan.

" Yalah..." sambil memuncungkan mulutku, menunjukkan manja. Tapi, bukan Alang Di nampak pun.

"Alang, Rima pergi nanti, Rima bawa Alang sekali dalam hati Rima ya."

"Pergi mana?"

"Ekspedisi itulah!"

"Bukankah Alang tidak izinkan?"

" Tetapi peluang ini bukan selalu datang. Penting untuk pencapaian Rima. Lagipun Rima cuma hendak beritahu Alang sahaja. Bukan minta izin.." aku mengusik. Kalau Alang Di berkeras, aku pasti membatalkan daripada mengikuti ekspedisi itu.

"Pergilah!" keras Alang Di mengizinkannya. Mungkin tidak sepenuh hatinya. Gagang diletak keras.

Aku cuba mendail semula tetapi tiada sesiapa yang mengangkat menjawabnya. Merajuk pula lelaki kesayanganku itu. Aku tersenyum sinis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan